BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, June 14, 2011

TUGASAN BERTULIS




PENGENALAN

Pentaksiran adalah perkataan Latin yang bermaksud ”duduk bersama” antara pentaksir dengan pelajar dan mengesahkan apa yang dilaksanakan oleh pelajar. Melalui pentaksiran yang berterusan ini, guru dapat membuat penilaian berdasarkan kepada tahap pencapaian pelajar dari masa ke masa melalui pengumpulan maklumat dan data dan menganalisis maklumat mengenai tahap kemajuan sesuatu sama ada berbentuk program, individu dan lain-lain.
Pentaksiran dilaksanakan secara berterusan mengikut konteks pengajaran dan pembelajaran seseorang guru dalam sesebuah kelas yang diajarnya. Dalam konteks belajar, pentaksiran boleh menjelaskan tahap pencapaian sebenar seseorang pelajar. Selain itu. Pentaksiran juga boleh dirumuskan sebagai satu pengintegrasian data yang berbentuk kualitatif dan kuantitatif yang dikumpul untuk menyediakan maklumat mengenai pembelajar, apa yang diajar dan bagaimana ianya diajar.
Melalui proses pentaksiran secara berterusan ini, guru dapat membantu pelajar dalam usaha membaiki tahap pencapaian dan kemajuan pelajar itu sendiri. Semasa dalam sesi pengajaran dan pembelajaran, guru dapat mentaksir tahap pengetahuan pelajar, sikap dan kemahiran yang diaplikasikan oleh pelajar semasa sesi pembelajaran dalam kelas.
Secara umumnya, perancangan pentaksiran hendaklah bebas dari bersifat berat sebelah atau dipengaruhi oleh unsur-unsur ketidakadilan. Dalam konteks ini, guru hendaklah bersikap secara profesional dan keterbukaan. Pentaksiran yang dilaksanakan hendaklah dapat menunjukkan apa yang telah dipelajari hasil daripada sesi pembelajaran dalam kelas dalam bentuk sama ada tugasan bertulis, ujian dan kuiz.
Pentaksiran bukanlah sesuatu yang baru dalam sistem pendidikan di negara ini. Oleh itu, sistem pentaksiran perlu difahami dan dilaksanakan serta diaplikasikan oleh para guru semasa dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Melalui pentaksiran, guru dapat mengetahui tahap kekuatan dan kelemahan pembelajaran pelajar. Selain itu guru dapat memantau kemajuan pelajar secara berterusan. Sebagai contoh, ujian bulanan yang dijalankan dalam tempoh masa 2 bulan sekali dalam menguji daya ingatan dan pemahaman pelajar terhadap pembelajaran yang telah dipelajari sebelum ini. Dengan pentaksiran, guru dapat memberi dan menetapkan penggredan serta dapat menentukan keberkesanan pengajaran dalam setiap sesi pengajarannya. Melalui pentaksiran yang dilaksanakan oleh para guru, dasar perlaksanaan ini telah dapat membuka mata masyarakat terutamanya ibu bapa bahawa pentaksiran ini dapat membantu meningkatkan tahap keberkesanan pendidikan kerana pentaksiran sebenarnya menilai tahap pencapaian pelajar khususnya dan guru secara amnya.

TUGASAN BERTULIS

Tugasan bertulis ialah tugasan yang termasuk dalam pentaksiran berasaskan alternatif yang ditaksir dalam bentuk pentaksiran secara autentik dan perlakuan. Melalui tugasan bertulis, tahap penguasaan pelajar terhadap tugasan yang diberikan dapat ditaksir berdasarkan kepada sikap, tingkah laku dan pembangunan sosial. Selain itu, pencapaian berasaskan persampelan pemikiran dapat ditaksir semasa pelajar dapat menyelesaikan tugasan dengan hasil yang dikehendaki agar objektif pembelajaran tercapai.
Tugasan bertulis adalah tugasan yang memberi pelajar peluang untuk menjawab secara bebas dan menginteprestasikan jawapan mereka ke dalam bentuk bertulis. Garapan idea dan pendapat hasil daripada dapatan maklumat yang diperolehi dan dirujuki boleh dikembangkan melalui hasil kerja pelajar secara kreatif dan inovatif. Tugasan bertulis melibatkan proses kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis para pelajar di samping mengaplikasi strategi pengajaran guru dan pembelajaran pelajar semasa dalam kelas. Tugasan bertulis merangkumi penulisan yang berbentuk esei, berstruktur, ulasan kajian penyelidikan sehinggalah kepada penyelidikan berperingkat seperti penghasilan kertas projek dan penghasilan manual.
Dalam melaksanakan tugasan bertulis, pada peringkat sekolah, guru-guru akan memberi bantuan dan galakkan kepada pelajar dalam melaksanakan tugasan yang diberikan. Selain itu, arahan pelaksanaan diberikan secara khusus agar objektif pembelajaran tercapai dan tidak lari dari matlamat asal tugasan tersebut. Melalui tugasan bertulis ini, tahap pencapaian pelajar dapat ditaksir melalui autentik dan pencapaian perlakuan. Kejayaan dalam menghasilkan tugasan bertulis yang diberikan oleh guru sama ada secara individu dan kumpulan dapat membentuk janaan idea dan pendapat pelajar ke dalam bentuk penulisan.
Dalam melaksanakan tugasan bertulis ini, para pelajar digalakkan mengolah dan mencipta idea kreatif dan inovatif berdasarkan kepada sumber rujukan yang ada. Maklumat yang diperolehi melalui sumber rujukan utama seperti buku teks, jurnal, buku rujukan, artikel dan sumber dari internet dapat ditranskripkan kepada tugasan bertulis tersebut dengan cara pencarian maklumat yang padat, ringkas dan jelas ataupun maklumat yang padat, jelas dan huraian setiap satu secara keseluruhan yang terdri daripada maksud dan contoh.
Strategi yang diterapkan oleh guru kepada pelajar seperi kemahiran berfikir secara kreatif dan kritis serta penerapan teori kecergasan pelbagai dapat menghasilkan satu produk tugasan bertulis yang kreatif di samping strategi lain seperti belajar cara belajar dan penggunaan ICT dalam pembelajaran.


KAEDAH MODEL TUGASAN BERTULIS


Dalam melaksanakan tugasan bertulis, terdapat beberapa kaedah yang perlu diikuti dalam perlaksanaannya. Antaranya ialah :

 Tentukan topik bagi tugasan bertulis
Guru perlu menentukan topik bagi tugasan bertulis yang ingin dilaksanakan bersesuaian dengan tahap dan kebolehan pelajarnya.

 Tentukan format penulisan
Guru perlu menentukan format penulisan yang dikehendaki dalam tugasan
yang diberikan kepada pelajar. Contohnya pengenalan, definisi, tujuan,
kekuatan, kelemahan, rasional dan sebagainya.

 Penerangan mengenai tugasan
Guru perlu membuat penerangan kepada pelajar mengenai format penulisan yang dikehendaki supaya pelajar mendapat gambaran yang jelas mengenai tugasan yang diberikan.

 Mengakses dan mengumpul maklumat
Pelajar perlu mengumpul serta mengakses maklumat yang berkaitan dengan tugasan daripada pelbagai sumber termasuklah dari buku, jurnal, artikel serta internet bagi memahami secara mendalam dan meluas mengenai tugasan tersebut.

 Memproses maklumat
Pelajar perlu membuat pembacaan, menganalisis serta menghuraikan maklumat yang diperolehi secara terperinci dan sistematik.

 Melaksanakan draf penulisan
Pelajar perlu melaksanakan draf tugasan yang diberi supaya mendapat gambaran idea yang ingin dipersembahkan melalui penulisan serta membuat penyemakan bersama guru yang bertindak sebagai pemudahcara atau fasilitator.

 Mengedit draf dan kandungan penulisan
Setelah mendapat bimbingan draf penulisan daripada guru, pelajar perlu mengedit draf dan kandungan penulisan untuk penambahbaikan dan pemurnian tugasan bertulis.

 Penghasilan penulisan
Penghasilan penulisan yang terakhir adalah untuk pentaksiran yang akan dilakukan oleh guru.


FUNGSI TUGASAN BERTULIS

Terdapat beberapa fungsi yang boleh dijadikan rujukan dalam melaksanakan pentaksiran secara tugasan bertulis. Antaranya ialah :
 Menghasilkan idea, pandangan dan pendapat pemikiran yang dipersembahkan secara bertulis.
 Memberi pemahaman mendalam dan meluas mengenai tajuk yang akan dibincangkan.
 Membuahkan idea yang lebih kritis dan kreatif.
 Mengaitkan sesuatu idea dengan pengalaman yang sedia ada.
 Mengusulkan andaian baru.
 Mengemukakan soalan-soalan kendiri.
 Mengemukakan pelbagai kemungkinan yang wajar mengenai sesuatu tajuk.
 Mengesan perkembangan pelajar dalam topik yang dibincangkan.
 Menggalakkan tindak balas pelajar secara aktif kerana pelajar bertanggungjawab terhadap pembelajaran mereka sendiri.
 Memberi peluang kepada pelajar mengakses maklumat daripada pelbagai sumber seperti buku teks, buku rujukan, jurnal, artikel dan internet.
 Meningkatkan keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

CONTOH TUGASAN BERTULIS

Terdapat pelbagai tugasan bertulis yang boleh dilaksanakan secara autentik dan pencapaian perlakuan dalam pengajaran dan pembelajaran. Antara contohnya yang boleh dilaksanakan dalam mata pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan dan Sains Sukan ialah :
 Anda dikehendaki menyatakan secara ringkas bantuanl awal dalam pertolongan cemas bagi kecederaan ringan patah dan terseliuh. Terangkan cara melaksanakan bantuan awal bagi patah dan terseliuh.
 Anda dikehendaki menyediakan manual pengurusan stor sukan atau bilik sukan.
 Anda diminta mencipta satu buletin ringkas yang padat dengan info terkini untuk diedarkan semasa Bulan Kecergasan peringkat sekolah.
 Anda diminta mencipta satu soalan berstruktur mengikut stesen untuk digunakan semasa aktiviti Pertandingan Explorace sempena Hari Kokurikulum peringkat sekolah.
 Anda diminta menganalisis dan menyenaraikan perbezaan antara lompat jauh dan lompat kijang dari aspek biomekanik.

KEKUATAN TUGASAN BERTULIS

Terdapat beberapa kekuatan dalam melaksanakan tugasan bertulis. Antaranya ialah :
 Membolehkan pelajar mengakses maklumat yang diperolehi dari pelbagai sumber.
 Mewujudkan suasana pembelajaran yang kondusif, mencabar dan menyeronokkan.
 Dapat mengadaptasi tahap penguasaan pelajar dalam pelbagai strategi pengajaran dan pembelajaran.
 Dapat meningkatkan daya kreativiti dan imaginasi pelajar dalam penghasilan penulisan.
 Memudahkan pelajar dalam penguasaan maklumat pembelajaran dan pencambahan idea seperti pembelajaran akses kendiri seperti membaca, menghurai dan perbincangan idea dan pendapat mereka.

KELEMAHAN TUGASAN BERTULIS

Dalam melaksanakan tugasan bertulis kepada pelajar, masih lagi terdapat kelemahan yang perlu diperbaiki dan perlu penambahbaikkan. Antaranya ialah :
 Kurang sesuai dilaksanakan oleh pelajar yang kurang berpengalaman dan pelajar yang taraf pencapaian akademik yang lemah.
 Terdapat kesalahan dalam mentafsir maklumat yang diperolehi dalam tugasan bertulis.
 Idea atau pendapat yang dikemukakan dalam tugasan bertulis kurang jelas.
 Perbezaan kebolehan pelajar menyukarkan pelaksanaan tugasan bertulis.
 Tajuk tugasan bertulis mungkin berlaku pemesongan kerana taraf pengetahuan dan pengalaman sedia ada pelajar adalah lemah.
 Pelajar yang kurang pengalaman lebih suka meniru secara langsung bahan atau bantuan yang diberikan berbanding tugasan sebenar yang menghendaki pelajar lebih bersifat kreatif dan inovatif.
 Dapatan tugasan dan komen yang diterima daripada guru boleh melemahkan semangat pelajar dan mengurangkan keyakinan diri pelajar.

KESIMPULAN

Berdasarkan kepada Sukatan Pelajaran Pendidikan Jasmani dan Pendidikan Kesihatan serta Sains Sukan, didapati bahawa satu anjakan paradigma perlu diaplikasikan oleh para guru dalam mentaksir pencapaian pelajar selaras dengan standard kurikulum dirangka oleh kerajaan melalui Pelan Induk Pembangunan Pendidikan (PIPP) yang mahu melahirkan modal insan yang cemerlang dalam aspek intelek, rohani, jasmani dan emosi selaras dengan Falsafah Pendidikan Negara.
Melalui perlaksanaan pentaksiran berasaskan autentik dan perlakuan ini, tahap kognitif, psikomotor dan afektif pelajar dapat diukur dan dinilai mengikut nilai standard yang telah ditetapkan. Walaupun sistem pentaksiran tidak mempunyai kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi, satu modul uji dan ulang uji perlu dilaksanakan agar nilai standard dapat diwujudkan seterusnya menjadi sumber rujukan utama.
Tugasan bertulis adalah merupakan satu kaedah yang boleh dilaksanakan dalam mentaksir tahap penguasaan pelajar semasa dalam sesi pengajaran dan pembelajaran di kelas yang lebih fokus kepada aspek pentaksiran pemikiran secara kreatif dan kritis serta belajar cara belajar.
Melalui pentaksiran, guru dapat mentaksir pelajar dan pelajar dapat menilai tahap kemampuan diri dalam penguasaan subjek atau tugasan yang diberikan. Oleh itu, keberkesanan pentaksiran berpusatkan pelajar dapat dilaksanakan secara langsung dalam sesi pengajaran dan pembelajaran. Selain itu, pentaksiran yang dilaksanakan haruslah mempunyai skala atau norma yang standard dan boleh dijadikan sebagai sumber rujukan yang telus dan mempunyai tahap kesahan dan kebolehpercayaan yang tinggi.

RUJUKAN

Abdul Rahman Aroff dan Zakaria Kasa.(1994). Falsafah dan Konsep Pendidikan.
(Edisi Kedua).Kuala Lumpur. Fajar Bakti Sdn.Bhd.

Ainon Mohd. & Abdullah Hassan. (2003). Belajar berfikir. Shah Alam: PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.

Buck, M. M., Lund, J. L., Harisson, J. M., & Cook, C. B. (2007). Instructional strategies for secondary school physical education (6th ed.). Boston: Mc Graw Hill.

Mok Soon Sang. (2002). Ilmu pendidikan untuk Kursus Perguruan Lepasan Ijazah. Subang Jaya: Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

Teng Boon Tong.(1989). Falsafah Pendidikan. Petaling Jaya

http:// kheru2006.i8.com/teori_pengukuran_asas.htm

http://homeschooling.suite101.com/article.cfm/a_creative_writing_assignment#ixzz0LZSAUOZJ

http://www.essaytown.com/writing/assignment-writing

4 comments:

Blog27999 said...

Do you understand there's a 12 word sentence you can say to your man... that will trigger intense feelings of love and impulsive attractiveness to you deep within his chest?

That's because hidden in these 12 words is a "secret signal" that fuels a man's instinct to love, cherish and protect you with his entire heart...

12 Words Will Fuel A Man's Love Response

This instinct is so built-in to a man's brain that it will drive him to work harder than before to to be the best lover he can be.

As a matter of fact, triggering this powerful instinct is absolutely mandatory to having the best ever relationship with your man that the instance you send your man a "Secret Signal"...

...You will soon notice him expose his mind and heart to you in a way he haven't expressed before and he will identify you as the one and only woman in the universe who has ever truly fascinated him.

Blog27999 said...

If you're looking to burn fat then you absolutely have to jump on this totally brand new personalized keto meal plan diet.

To create this keto diet, certified nutritionists, fitness trainers, and professional chefs united to develop keto meal plans that are effective, suitable, money-efficient, and fun.

Since their grand opening in January 2019, hundreds of individuals have already transformed their figure and health with the benefits a good keto meal plan diet can offer.

Speaking of benefits; clicking this link, you'll discover 8 scientifically-confirmed ones given by the keto meal plan diet.

Blog27999 said...

Do you understand there's a 12 word sentence you can tell your partner... that will trigger deep emotions of love and instinctual attractiveness to you buried within his chest?

Because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, adore and guard you with his entire heart...

12 Words Will Trigger A Man's Desire Impulse

This instinct is so hardwired into a man's brain that it will make him try harder than ever before to do his best at looking after your relationship.

Matter of fact, triggering this mighty instinct is absolutely mandatory to achieving the best possible relationship with your man that as soon as you send your man a "Secret Signal"...

...You will soon notice him expose his soul and heart to you in a way he haven't expressed before and he'll distinguish you as the only woman in the galaxy who has ever truly interested him.

Blogger said...

Did you realize there is a 12 word phrase you can speak to your man... that will induce intense emotions of love and instinctual attraction to you deep within his heart?

That's because hidden in these 12 words is a "secret signal" that triggers a man's instinct to love, admire and guard you with his entire heart...

====> 12 Words Who Trigger A Man's Desire Response

This instinct is so built-in to a man's mind that it will drive him to work harder than ever before to make your relationship the best part of both of your lives.

In fact, triggering this powerful instinct is absolutely essential to getting the best possible relationship with your man that as soon as you send your man one of these "Secret Signals"...

...You will instantly notice him open his mind and heart to you in a way he never expressed before and he'll perceive you as the one and only woman in the world who has ever truly tempted him.